Med respekt för tradition, precision och skönhet
Karaktärsdrag i olika europeiska och Japanska trycktekniker
Vi kontrasterar Ukiyo-E med träblockstryck i Europa från 1600 talet för att kunna få fram nya tapeter med unika attribut.
Träblockstryck har en rik och mångsidig historia, med ursprung som sträcker sig tillbaka över 3000 år till Indien, med massor trycktekniker som ger olika karaktär. Här hoppar vi framåt i tiden och fokuserar på två distinkta tekniker: Traditionell träblockstryck för tapeter ifrån Europa och Ukiyo-e, en intrikat tryckmetod från Japan.
I illustration ställer vi dessa mot varandra. En sådan övning ger oss möjlighet till att förstå vilka karaktärsdrag vi ska satsa på att ändra för att få till nya, oväntade mönster, texturer och tryck. Exempelvis att behålla det mesta enligt europeiska trycktekniken, men kanske skifta material till washi och en mer levande färgskala. Sådana experiment ger oss ofta kärnan till nya kollektioner och flertalet mönster.
Ukiyo-e
Ukiyo-e är en teknik som utvecklades i Japan under edo-perioden för att framställa detaljerade bilder och mönster genom träblockstryck på fint washi-papper. Processen är noggrant hantverksmässig och involverar flera steg:
- Skärning av träblock: Konstnären skapar först en grundläggande skiss av motivet på ett tunt papper som sedan klistras fast på ett träblock. Motivet skärs ut för hand, och för varje färg i designen skapas ett separat träblock. Det betyder att om en bild har fem olika färger, behövs fem exakt anpassade block.
- Förberedelse av färger: Traditionella pigment blandas med rispasta och andra naturliga bindemedel för att skapa de specifika nyanserna som ska användas.
- Tryckning: Varje träblock färgas in med sin avsedda färg, och ett tunt, absorberande papper (washi) placeras ovanpå. Pappret gnuggas med en baren (en rund, platt tryckpress) för att överföra motivet från blocket. Denna process upprepas noggrant för varje färg, vilket kräver exakt inpassning så att alla färglager stämmer överens.
På bilden ser vi en närbild av ett slutresultat. Notera färgpaletten och hur färgerna absorberas på det fina pappret.
Träblockstryck i Europa
Europeiskt träblockstryck användes för att producera dekorativa tapetmönster på papper. Metoden kombinerade hantverksskicklighet med en effektiv produktionsprocess, vilket gjorde det möjligt att skapa stora volymer av mönstrade tapeter. Träblockstryck i Europa började på 1600-talet, med inspiration från Asien, för att sedan utvecklas och gå mer mot större produceringar.
Här är processen i korthet:
- Skärning av träblock: För varje tapetmönster skärs ett eller flera träblock ut för hand. Blocken bär på upprepande mönster, såsom blommor, medaljonger eller geometriska former. Om flerfärgstryck önskades, skars ett separat block för varje färg som skulle appliceras, men oftast användes färre block jämfört med ukiyo-e. Detta resulterade i bredare linjer och enklare motiv.
- Förberedelse av färger: Mineralbaserade eller växtbaserade pigment blandades ofta med oljor eller andra bindemedel för att skapa dämpade, jordnära toner som var populära i europeiska tapetdesign. Färgerna behövde vara hållbara och motståndskraftiga mot ljus och slitage.
- Tryckning: Blocken färgades med färg och pressades mot pappret, antingen för hand eller med hjälp av en tryckpress. Om flera block användes, applicerades varje färg successivt genom att papperet placerades över respektive färgat block och trycktes med jämnt tryck. Detta krävde precision för att mönstret skulle linjera korrekt över hela tapetvåden.
Genom att använda denna metod kunde man producera tapeter med jämn kvalitet och upprepade mönster, vilket gjorde det möjligt att dekorera stora väggytor på ett vackert och effektivt sätt.
Vi återskapar trätrycksteknik med nya attribut
Med digital teknik kan vi återskapa mycket av det intrikata i japansk Ukiyo-e, utan att behöva snida sex till tio träblock och trycka dem på washipapper. Dessutom kan vi simulera ukiyo-e på oväntade material, som linne eller andra texturer där den tekniken aldrig tidigare har använts. Det ger oss möjlighet att utforska olika dimensioner och experimentera fritt. Ibland söker vi en tydlig historisk förankring i själva tekniken, men är samtidigt djärvt experimentella med färg och textur.
På Linlava handlar vårt designarbete – våra egna "träblock," om man så vill – om att skapa subtil variation i motiven. Vi strävar efter en mångfald som går längre än de små ojämnheter och färgvariationer som uppstår i traditionellt tryck. På sätt och vis kan man säga att vi gör ett nytt träblock för varje tapetvåd: motiv som är nära besläktade, men ändå distinkt olika.
Här hittar ni tapeter som återger träblockstryck i olika varianter
Fortsätt utforska
Svensk Nostalgi
Vi utforskar känslan och atmosfären i de svenska stugorna, hemmen och favoritögonblick från förr.
Textil & Textur: Olika textiler ger olika känslor
Utforskande av den visuella och känslomässiga skillnaden i vävteknik i damast med grov textil kontra blockprint och en något finare textil.