Köpvillkor

Följande allmänna villkor gäller för samtliga Linlavas kopplade sajter och kanaler.

Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor gäller vid försäljning från Linlava AB (“Linlava”) med organisationsnummer 559459-0688 (VAT SE559459068801) till kund (“Kunden”).

Linlava ingår inte avtal med minderårig (under 18 år). Nedan följer övriga köp- och leveransvillkor som Linlava tillämpar:

Priser

Priser anges alltid inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser påverkade av systemfel eller andra incidenter utom vår kontroll. Alla misstankar om falska beställningar och övriga bedrägerier polisanmäls.

Betalningar

Linlava erbjuder idag betalning via SVEA Bank. Det finns möjlighet att betala mot faktura, delbetalning, direktbetalning och Swish. Kunden väljer själv bland sina tillgängliga betalsätt i kassan.

Företagsfaktura

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Leveranser & Transportansvar

Vi levererar din order till det fraktpris som framkommer i kassan innan betalning. Alla leveranser sker med antingen DHL, eller Posten inom Sverige. Vi levererar inte utanför Sveriges gränser. Alla leveranser via DHL spåras och ingår det ett spårningsnummer i ditt leveransgodkännande kan du spåra din order. Alla leveranser sker direkt till angiven leveransadress om inget annat är överenskommet.

Vi reserverar oss för faktafel och för eventuell slutförsäljning. När vi skickar din order från vårt lager kommer du att få ett mail som talar om att din order är skickad.

Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en leverans, exempelvis då Linlavas leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Linlava. Linlava förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från Kunden gällande leveransförseningar.

Vi tar ansvar för varor som skadas under leverans till dig. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Det är viktigt att du direkt tar en bild på det skadade godset när du mottagit paketet och reklamerar det direkt till vår kundtjänst.

Vi tar även ansvar för varor som kommer bort när vi levererat dem från vårt lager till dig. Har du inte mottagit ditt paket inom rimlig tid, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

Ej uthämtade/mottagna leveranser

Vid ej uthämtad eller icke mottagen försändelse debiteras du som Kund alltid både frakt och returfrakt utifrån aktuell prislista för orderns omfattning i storlek och vikt.

Ångerrätt

Som konsument har du minst 14 dagars ångerrätt - från det att du mottagit din vara enligt de villkor som finns i Distansavtalslagen (DAL) - om inget annat avtalats.

Det finns tillfällen då ångerrätten utgår och det är om varan är tillverkad till din specifikation. Dessa varor är markerade “Tillverkningsvara” på webbplatsen. För tillverkningsvaror finns ingen ångerrätt.

Returer

Returer ska alltid ske i obruten originalförpackning. Vid retur ska alltid en returfraktsedel från Linlava användas. Ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper dig vidare. Vid retur debiteras Kunden alltid returfrakt utifrån aktuell prislista och orderns omfattning i storlek och vikt.

I de fall som näringsidkare handlar hos Linlava tillämpas Köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 15% av varans värde tillkomma.

Reklamationer

Om du vill reklamera en vara så ska du alltid först kontakta kundtjänst. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Du kommer då att få en returfraktsedel. Har du möjlighet att ta ett kort på produkten så kan detta skynda på hanteringen. Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet. En del varor har kortare period att reklamera och det anges då via leverantörens egen hemsida och villkor.

Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Vid reklamation debiteras inget returporto.

Force Majeure

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

Cookies, Sekretess & Säkerhet

Alla trafik till och från våra tjänster är krypterad. Vi hanterar dina personuppgifter strikt enligt vår sekretesspolicy.